Hvordan håndtere barneleker med batteri

Det kommer stadig flere barneleker som er digitale og bruker batteri. Enten det er en snakkende bamse eller en fjernstyrt bil, så er de som regel alle avhengige av batteri som fungerer. Det er mange ting som gjør at man også skal begynne å tenke på ting som resirkulerbare og oppladbare batterier. Både mer forurensning, dyrere strøm og flere duppeditter, gjør at tanken på enda større strømregning blir usmakelig.

Men foruten å kjøre mindre bil, skru ned varmeapparatet og fyre mindre med kull, hva skal man gjøre? Et sted å begynneHand,The,Child,Put,The,Batteries,In,The,Blue,Toy kan være å se på bruken av batterier. Så lenge man fyller rommet med barneleker, så kan man være sikker på at 80% av dem trenger elektrisk strøm. Den elektriske cellen har begrenset levetid, men da er det bare å lade den opp igjen med ren vannkraft fra nord.

Til og med legoen krever batteri

Om det er barna som er kravstore eller vi voksne som er ettergivende vites ikke, men i dag har til og med Legoen batteri. Det kan hende du burde kjøp billige batteri så du slipper å tenke på det. Disse batteriene kan du nemlig lade opp igjen slik at du slipper å handle nye for husfreden. De fins i mange varianter, slik som AA, AAA og Li-ion batterier til Løvenes Konge. Lithium er både mer miljøvennlig og rimeligere å utvinne. Derfor synker strømprisen om enda flere bruker oppladbare batteri. Andre måter å spare strøm på er:

• Skifte mobilbatteri på egen mobil
  • Gå fra vanlige til oppladbare batteri
  • Handle på nett uten utslipp i trafikken

La barna leke utendørs i blant

Ja, barn av i dag går glipp av noe helt unikt. Det å leke med steiner og trær. Eller bare en kvist de finner på bakken. Det er mye moro i barnslig lek, slik som politi og røver. Vi lekte hvert fall slik på 80-tallet. Barnelekene i dag havner snart under juletreet og da er det lurt å tenke gjennom hva barna skal få. Det er garantert mange barneleker der. De kan gå på strøm basert på ioner i stedet. Det vil redusere utslippene og strømregninga betraktelig. For hvor høyt skal strømprisen før den snur? Det er det mange som lurer på. Inntil da, velg barneleker med oppladbare batterier!