Årets beste barnebøker

Hvert år kåres årets beste bøker, og her har vi samlet noen av de beste barnebøkene på markedet akkurat nå. I samlingen finnes det noe både for de aller yngste og de litt eldre barna. Det er virkelig mye bra i hyllene hos bokhandlerne akkurat nå. Og selv om mange tror at papirbøkene holder på å forsvinne, er det mye som tyder på at det ikke stemmer.

barn läserEr du glad i gode barnehistorier men ikke er så glad i å lese, finnes det heldigvis Lydbokapper som lar deg høre barnebøker gratis på mobilen. Slike apper passer dog best for romaner, og ikke like godt for bildebøker – da du ikke får sett bildene.

Dette er bøkene du bør lese

«Grå» av Nina Nordal Rønne er en av årets fineste små bøker, og er ikke bare fin for barna – men har også mye å by på for voksne. Det er spesielt de fantastiske illustrasjonene som gjør denne lille barneboken så spesiell som den er. Denne boken er spesielt fin for alle barn som føler seg litt annerledes.

Late Night-verten Jimmy Fallon har også kommet med en barnebok i år. På norsk heter denne boken «Barnets første ord skal være Pappa». Fallon er kjent for å være en morsom type, og det er han i denne boken også.

Nylig ble årets beste bok, som bestemt av norske bokhandlere, kåret. Og dette ble Lisa Aisaitos «Livet – illustrert». Denne bildeboken er ikke kun for de minste, de fantastiske illustrasjonene passer for bokelskere i alle aldre. Boken har også solgt godt, og er tydeligvis populær blant nordmenn da den har toppet bestselgerlisten i ukevis.

Hvis du er ute etter en bok til de litt eldre barna, kan «Fuglegutten» av Rune Belsvik være et godt alternativ. Denne boken ble nominert til selveste Brageprisen, og er en passende gave å legge under juletreet.

Uansett om du velger å kjøpe en av disse bøkene, så bør du absolutt la barna lese mer. Det finnes massevis av fantastiske bøker akkurat nå, både fra Norge og utlandet. Det er Jimmy Fallon sin bok et godt eksempel på.