Bil som passer barnefamilier

Det er en del ting man må tenke på når man skal kjøpe seg ny bil, spesielt hvis man er en barnefamilie. En barnefamilie trenger ofte mer plass, både sitteplasser og bagasjeplass. I denne artikkelen skal vi gå litt nærmere inn på hva som passer best til ulike typer familier og hvorfor det er viktig å tenke sikkerhet.

Dette er noe mange ikke tenker over ved kjøp av familiebil, men det er ikke bare bilen som avgjør hvor sikker bilen er. Dekkene avgjør også veldig mye av hvor trygg bilen er på veien. Et fast veigrep kan være avgjørende for å unngå ulykker. Hvis du ikke kan så mye om dekk, er https://www.dekk365.no/ spesialister på dekk og vet akkurat hvilke dekk du trenger for å øke sikkerheten din på veien.

Hvilken biltype skal man velge?

– Det er åtte modeller som får høyeste sikkerhetskarakter for barn i baksetet, og disse finner vi hos Audi, Mercedes, Volvo og Volkswagen, skriver Folksam i en pressemelding.

Det første man må finne ut av er hvor mange sitteplasser man har behov for i bilen. Har man fire barn eller mer, får ikke hele famibilenlien plass i en bil. Så da må man enten ha to biler eller en bil med flere seter. En 7-seter som Ford S-MAX passer perfekt til de som har fire eller fem barn. For de som har 1-3 barn så holder det i massevis med en vanlig 5-seters stasjonsvogn eller SUV. Hvilken bil man skal velge i denne kategorien kommer veldig an på hvilke krav man har. Sikkerhet burde være den viktigste faktoren, deretter hvor mye plass dere trenger og prisklasse. Ved kjøp av familiebil er det viktig å la fornuften styre mer enn følelsene. Kjøp heller en billigere, sikker og god bil enn en dyr, rask og tøff bil. Det er tross alt barn som skal være med i bilen.