Dekorere et spennende rom for barna

I mindre leiligheter med bare 2 eller 3 rom må kanskje barna sove i samme rom som foreldrene, men har man litt større plass kan de små i familien fint få sitt eget rom. Da gjeldet det å tenke på hva innholdet i rommet skal være, slik at innehaveren av rommet kan se på det som sin trygge havn.

Det finnes ferdig trykket tapet med festlige mønstre, men dersom det blir for mye jobb eller tapetene som allerede er på veggen skal beholdes, er det masser av plakater og posters som kan festes til veggen for å gi liv til rommet. Foreldre som kommuniserer godt med barna vet hva de liker, og kan enten overraske dem med en fin plakat, eller reise sammen til bokhandelen eller lignende for å skaffe noen.

Funksjonelle møbler

Dersom flere barn må dele rom kan kanskje en køyeseng være det ideelle, og det er svært mye å velge mellom på det området. Det finnes senger som også har integrert pult hvor lekser kan gjøres dersom skolealderen nærmer seg. Flere senger har også skuffer hvor man kan oppbevare ting – kanskje lekene eller ekstra sengetøy når vennene kommer på overnatting. Lakener og sengklær trenger heller ikke bare være ensfargede, det finnes nemlig sengetøy med bilder av populære figurer fra filmer og serier som barna liker.

For ikke bare å ha et nakent gulv kan man kjøpe inn matter, og det finnes matter og tepper som også fungerer som leketøy i seg selv. Mange tepper har nemlig mønstre som ser ut som en by eller en bondegård, med gater og bygninger eller kuer og hester, og dette kan bli fine leker for de små. Tradisjonelle leker bør det selvsagt finnes mye av i et barnerom, men det bør også være god plass for oppbevaring av dem, så ikke ting stadig ligger hulter til bulter.

Det kan også være lurt å gjøre det enkelt å modernisere rommet, for å få det til å passe de ulike alderstrinnene fra spedbarn til nesten voksen ungdom.