Barn og tannhelse

Noe de fleste barn lærer i svært ung alder, er å pusse tenner morgen og kveld. Den moderne livsstilen bidrar imidlertid til at det har blitt vanskeligere enn før å verne om barns tannhelse, blant annet fordi kostholdet inneholder mer søtsaker og brus enn tidligere.

I denne artikkelen skal vi se på hva man kan gjøre for å unngå at barn får skader på tenner, og hva man eventuelt kan gjøre hvis man som tenåring eller voksen allerede sliter med gule eller pigmenterte tenner som følge av manglende forebygging i barndommen.

Hull og gule tenner kan forebygges og behandles

Kostholdsutfordringene til tross, det er mulig for alle barn å komme seg gjennom barndommen uten hull og misfargede tenner. Hvis du ikke lenger er barn, men sliter med at du fortsatt har gule tenner, les mer om tannbleking her.

Det viktigste barn kan gjøre er selvfølgelig å pusse tennene godt daglig med en myk tannbørste som ikke er for slitt, og med tannkrem som inneholder fluor. I dag er det ikke lenger anbefalt å gi barn fluortabletter, med mindre det er spesielle grunner til det. Det kan du snakke med tannlegen om. Husk også at små barn ikke skal ha for mye tannkrem på børsten, se gjerne de relevante retningslinjene for hvor mye tannkrem man bør bruke avhengig av alder.

For å unngå skader på tennene er det viktig at barna tidlig får et bevisst forhold til sammenhengen mellom tannhelse og kosthold. Søtsaker som sjokolade og drops, kaker og kjeks, og ikke minst brus og saft bør unngås i størst mulig grad. Det er også viktig å unngå å ha for mange mindre måltider og snacks gjennom dagen, barn bør bli vant til at det aller meste av mat og drikke inntas i faste måltider heller enn gjennom småspising.

Barns tannhelse og livet som ungdom og voksen

Dagens virkelighet for unge mennesker er veldig preget av det visuelle og estetiske, og at det gjelder å ta seg godt ut på bilder for enhver pris. Derfor er det viktig å forebygge misfarging, og eventuelt behandle det i ettertid når barnet har blitt tenåring.