Sikre barna i bilen på riktig måte

De fleste av oss tar sertifikatet på bil lenge før vi får barn, og derfor er kan det være en idé å friske opp i de vi lærte (eller ikke lærte) da vi leste til teorien. Viktigheten av å sikre barna ordentlig i bilen må av åpenbare grunner ikke stikkes under en stol, og som ansvarsfull sjåfør og forelder må du vite hva du holder på med. Enkelte sikrer nemlig barna feil, men det kan du unngå ved å lese videre.

De minste bør sitte bakovervendt

Bakovervendt betyr med andre ord mot kjøreretningen. Husk at barn har store og tunge hoder i forhold til resten av kroppen, og de har svakere beinbygning og muskulatur. Derfor bør de sitte bakovervendt så lenge det lar seg gjøre, noe NAF også har ymtet frampå og bekreftet.

Når barnet sitter bakover minskes sjansen for alvorlige hode- og nakkeskader ved kollisjon. Dette har blitt bekreftet ved hjelp av kollisjonstester, hvor Euro NCAP, som har som mål å sørge for trafikksikkerhet, kunne konkludere med at testdukkene som satt mot kjøreretningen, fikk betydelig mindre skader enn de som var forovervendt.

Tilstrekkelig sikring er alfa og omega

Ofte er det de mellomstore barna som blir sikret på feil måte, og gjerne fordi de tar på setet feil. Sørg for at barnets sikkerhetsbelte er godt strammet over hoftene, og at beltet ligger over skulderen. Altfor ofte viser det seg nemlig at selen sitter for løst, at barnet har den under armen, eller over magen snarere enn hoften.

Å ta hensyn til disse faktorene kan faktisk være forskjellen på liv og død i en trafikkulykke. Skader kan fort komme av feilsikring. Barn bør heller ikke sitte foran en airbag, i alle fall hvis de er lavere enn 140 cm. Airbagen er konstruert for å beskytte voksne, og kan treffe barn i hodet og gi nakkeskader.

Sørg for gode lys

Undervurder aldri viktigheten av å ha tilstrekkelige gode lys. Dette sier seg selv, men hvem har vel ikke støtt på bilister i motsatt kjøreretning som slurver med lysene. Du skylder passasjerene dine (i dette tilfellet barna), deg selv og selvfølgelig den øvrige trafikken å bruke lysene riktig, for å unngå farlige trafikksituasjoner. Sjekk ut hva Ekstralyskongen har å by på av lys, de vil kunne hjelpe deg å bli en enda tryggere trafikant.

Å sikre barna ordentlig i bilen er ikke akkurat rakettforskning, og derfor finnes det ingen unnskyldning for ikke å gjøre det riktig. Som i andre situasjoner hvor alvorlige ulykker kan forekomme, er det viktig at du også tar hensyn til egen sikkerhet. Akkurat som ved førstehjelp og ved påsetting av oksygenmaske på fly, må du hjelpe deg selv før du kan hjelpe andre.

Sørg for at din egen sele sitter godt på, og at airbagen er aktivert. At alt på bilen fungerer som det skal, inkludert lysene, er like viktig for deg som for de andre i bilen du har ansvar for. Hvis uhellet er ute, hjelper det ikke at barna er godt sikret hvis du selv har blitt skadet og ikke kan ta grep videre.